top of page

/ 

מושב ראשון

/ 

מדיניות ממשלתית – מהסכמי גג ועד מחיר למשתכן

נדב לחמן לזר, סגן מנהלת מחוז מרכז, משרד השיכון

מרכזיות נושא הדיור לאיכות חיי האזרחים, וכן מבנה הבעלות על הקרקע במדינת ישראל, הכתיבו תמיד מעורבות ממשלתית משמעותית בתחום. למרות זאת, החל מסוף גל העלייה הגדול בשנות ה-90 ועד לפרוץ המחאה החברתית ב-2011, לא נקטה הממשלה בצעדים אקטיביים בשוק, מעבר לתחום התכנון והמיסוי. המחאה החברתית הפכה את משבר הדיור לסוגיה פוליטית מרכזית, והביאה בעקבותיה שורה של צעדי מדיניות ממשלתיים דרמטיים – ותמ"ל, מע"מ 0, מחיר מטרה, מחיר למשתכן, הסכמי הגג ועוד, הנוגעים בכל שלבי ייצור הדירה. בהרצאה יוצג רקע כללי, כלי המדיניות המיושמים כיום, מטרותיהם והממשקים ביניהם ובינם לבין הרשויות המקומיות.

איך יוצרים התחדשות עירונית בשיתוף צעירים?

 יובל בדולח, מנכ"ל, תוצרת הארץ

המפגש יציג דרך ליצירת קהילות סטודנטיאליות וצעירות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל. הסטודנטים עוברים להתגורר בערים שונות בדירות שכורות בשכונות מטרה אשר מוגדרות בשיתוף צרכי הרשות המקומית מתוך מטרה להפוך את השכונה ואת העיר לבית בעבורם בו יוכלו לבחור להמשיך ולחיות גם לאחר סיום התואר. נבחן מה השפעת צעירים על שכונה. 

אתגרי הדיור בחברה הערבית

עינאיה בנא, מהנדסת הועדה המרחבית עירון

בעיית הדיור בחברה הערבית נובעת מהיעדר תכנון, תמיכה ושיווק מתאימים. מעבר לכך קיים גם האתגר של חולשת השלטון המקומי ביישובים הערביים, הקושי בשיתוף הציבור ובעיית הקרקע הפרטית אל מול חוסר בשטחי ציבור.

כיום מתבצעים תהליכים רבים ברשויות הערביות בכדי לקדם התחדשות עירונית, תכנון המרחב הציבורי ופיתוח דיור בר השגה. 

בהרצאה נעסוק באתגרים ובהזדמנויות הקיימות ברשויות המגזר הערבי בישראל.

גם בתל אביב יש פריפריה

נעמה בן זאב, סמנכ"ל פיתוח, עזרה וביצרון

תתפלאו לשמוע שגם בבירה הכלכלית של מדינת ישראל התחדשות עירונית לא מתרחשת בקלות וודאי שלא במהירות.

מה עשתה עיריית תל אביב יפו וחברת הבת שלה עזרה ובצרון וכיצד היא תופסת את התפקיד שלנו בתחום ההתחדשות העירונית?

 

מה זה הבית להתחדשות עירונית? האם עזרה ובצרון היא בעצם תחליף ליזם? על כל זאת ועוד תשמעו במפגש...

דיור בר השגה - האם זה כדאי כלכלית?

שאול בן שימול, ראש מחלקת מימון פרוייקטים, שותף BDO Consulting

דיור בהישג יד מתייחס למושג דיור להשכרה לטווח ארוך, ההרצאה תעסוק בהיתכנות הכלכלית של פרויקטים למגורים בישראל ובהשוואה למדינות אחרות בעולם.

מעבר להיבטים החברתיים והקהילתיים, בכדי שפרויקט מגורים יצליח או שתהיה לו היתכנות - הוא מוכרח להיות גם כלכלי. ההבנה הזו, וגם ידיעת הנתונים הכלכליים, תאפשר למשרתי ציבור להתבונן במציאות המורכבת ולתת פתרונות ברי קיימא בעלי היתכנות גבוהה. 

ניתוח כלכלי של פרוייקט התחדשות עירונית

איתי סמדר, מנהל התחדשות עירונית, מנרב פרויקטים

בהרצאה זו נפגוש את זווית היזם, נלמד על איך הדברים נראים משם ומה התובנות שניתן ללמוד כמשרתי ציבור.

מבחינת היזם, התחדשות עירונית היא הרבה מעבר לעסקת נדל"ן. מדובר בפרויקטים מורכבים הדורשים הבנה מעמיקה בשורה ארוכה של נושאים וגורמים.

ההרצאה תעסוק בנקודת המבט של היזם ובאופן בו נבחנים הפרויקטים מבחינת כדאיות כלכלית.
 

תכנון עירוני בראייה חברתית

 סבסטיאן ולרשטיין, מנכ"ל מרכז הגר

ההרצאה תעסוק ביכולת של מערכת התכנון לספק מענה לצורך ההולך וגובר בדיור בר השגה בישראל. במסגרת זו יוצגו כלים רגולטורים חדשים שנוצרו בעקבות תיקון לחוק התכנון והבניה שאושר לאחרונה ויתנהל דיון על הפוטנציאל הגלום בהם.

האם התחדשות עירונית יוצרת פירבור?

  מירב מורן, עיתונאית, "דה-מרקר"

תנופת ההתחדשות העירונית בישראל היא הזדמנות לתיקון טעויות תכנוניות גדולות מן העבר וליצירת אלטרנטיבות מגורים המביאות לכל את יתרונות העיר ובמחירים סבירים. אלא שככל ש"ההתחדשות העירונית” בישראל מתקדמת, מסתמן מחדל: זו נהפכה לשם נרדף לשיפוץ נכסים פרטיים, תוך השקעה מינימלית במרחב המשותף ומבלי לתת את הדעת לתכליות הכלכליות והחברתיות של העיר -  שהיא כל מה שיש בין הבניינים. במקרים רבים התוצאה פוגמת בסביבה העירונית במקום לשפר אותה, ואנחנו מאבדים גם את מעט הסביבות העירוניות שהיו לנו. אם נעדכן את התפיסה ואת המושגים שלנו לגבי התחדשות עירונית, נוכל להחזיר את העירוניות לערים שלנו, אם לא נעשה זאת - כל הארץ תהפוך לפרבר.

bottom of page